Delen
In het eerste halfjaar van 2025 werden in België in totaal 608.426 auto's ingeschreven waarvan 234.616 nieuwe wagens (een daling van -10,9%) en 373.810 tweedehandsauto's (een stijging van +0,9%).
Nieuwe wagens
De markt voor nieuwe auto’s kende in de eerste zes maanden een evenwichtsherstel tussen enerzijds de inschrijvingen door particuliere klanten (45,4% in 2025 tegenover 38,4% in 2024) en anderzijds die door professionele klanten (54,6% in 2025 tegenover 61,6% in 2024).
Benzinemotoren blijven de favoriete keuze bij de nieuwe wagens: hun marktaandeel steeg zelfs met 0,9 procentpunt tot 42,7% (41,8% in 2024). De 100% elektrische wagens (BEV) boekten de grootste vooruitgang in het eerste halfjaar met een winst van 4,3 procentpunten tot een marktaandeel van 32,8%. Het podium van de populairste motorisaties wordt vervolledigd door de zelfopladende hybrides (HEV), die het 2,5 procentpunt beter deden en profiteerden van de daling bij de oplaadbare hybrides (-6,4 procentpunt).
Tweedehandswagens
De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 90,5% van de inschrijvingen waren in de eerste jaarhelft op naam van privépersonen, terwijl het aandeel van door bedrijven ingeschreven wagens op de tweedehandsmarkt slechts 8,6% bedroeg.
Met een marktaandeel van 55,8% blijft benzine de tweedehandsmarkt domineren terwijl de diesel nog steeds goed is voor 27,4%. Het aandeel van hybride en elektrische auto's (16,6%) groeit wel maar blijft nog bescheiden. Het gaat hierbij vooral om hybride wagens (12,7%); slechts 3,9% is volledig elektrisch.

Meer dan 7 op de 10 nieuwe bedrijfswagens zijn elektrisch
Particulieren die een nieuwe auto aankopen, blijven de voorkeur geven aan benzine (63,8% marktaandeel). Op het vlak van elektrificatie kiezen ze meestal voor de zelfopladende hybride (HEV), die ondertussen bijna één op de vijf inschrijvingen vertegenwoordigt (18,1%).
Bij de professionele gebruikers zijn maar liefst zeven op de tien nieuwe auto’s geëlektrificeerd. Hierbij hebben de volledig elektrische wagens (BEV) duidelijk de overhand met 52,8% van de inschrijvingen, gevolgd door de plug-in hybride (12,1%).
Bovendien waren de professionele klanten in de eerste jaarhelft goed voor het overgrote deel (87,7%) van de 76.980 verkochte nieuwe elektrische auto's, terwijl de particulieren sterk scoorden bij de nieuwe plug-in hybrides want zij namen niet minder dan 70,2% van de 27.473 PHEVs voor hun rekening.

BMW en Dacia marktleiders bij de nieuwe wagens
BMW behoudt niet alleen de leidersplaats bij de merken maar ook – meer bepaald met de X1 – in het klassement van de modellen (alle motorisaties samen). In de ranglijst van modellen per motorisatie staat Dacia bovenaan het klassement met de Sandero benzine. Opvallend is dat er in 2025 niet minder dan veertien elektrische wagens staan in de top 25 van meest ingeschreven nieuwe auto's in België.
Tweedehandse elektrische wagens
Er zit beweging in de tweedehandsmarkt maar het gaat relatief traag en het marktaandeel van elektrische wagens blijft laag: 3,9% (tegenover 2,7% in 2024).
Wat opvalt: de versnelling in de markt komt er grotendeels dankzij bedrijven. Met name (startende) bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en met name in hybrides of elektrische wagens. Zo wordt de helft (50%) van de occasie elektrische wagens ingeschreven door bedrijven en 4% via leasing. Dat staat in contrast met de algemene tweedehandsmarkt (90,5% particulier).
Het merendeel occasie BEVs wordt nog steeds ingeschreven in Vlaanderen (68%) ondanks het wegvallen van de Vlaamse premie sinds 1 januari. Het is positief dat ook de andere gewesten er stevig op vooruitgaan: Brussel stijgt met +49,2% en Wallonië zelfs met +95% - let wel, het gaat hier om lagere volumes dan in Vlaanderen.
