Nieuwe motorfietsen

Christophe Dubon, woordvoerder van FEBIAC: “Tijdens de eerste 9 maanden van 2025 kende de markt van de nieuwe motorfietsen een lichte daling van -4,3% met een totaal van 21.728 inschrijvingen. Dat is zeker geen slecht resultaat want 2024 was een grand crû-jaar met als kers op de taart heel wat extra last-minute Euro5-inschrijvingen op het einde van het jaar. Daardoor liep de motormarkt in de eerste maanden van 2025 wat averij op maar vlak voor en aan het begin van de zomer noteerden we mooie cijfers. Vooral de maand juli was een topper met een stijging van +14,2%. In augustus en september liep het aantal registraties wel terug: -5,7% in augustus en -6,9% in september. Over de eerste 3 semesters staan we nu dus -4,3% lager dan over dezelfde periode in 2024 maar dat is zeker niet slecht, ook al omdat niet alle merken dit jaar even vlot hun nieuwe modellen konden leveren.” 

Bij de merken blijft Honda marktleider (3.825 inschrijvingen, marktaandeel 17,6%). BMW volgt op een afstand (2.999 eenheden) terwijl Yamaha lijdt onder moeilijke leveringen van de nieuwkomers (2.639 stuks) maar blijft voor een sterk presterend Kawasaki blijft. Opvallende dalers zijn KTM-Husqvarna-GasGas en Harley-Davidson. CF Moto van zijn kant stijgt maar liefst +90,9%, bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar dus, en staat als eerste Chinees merk al op de zesde plaats in het klassement. Ook QJ Motor is aan een sterke opmars bezig (+412,5%) maar blijft in absolute aantallen nog een pak achter op CF Moto. Toch is het een teken aan de wand dat de Chinese merken bezig zijn aan een sterke opmars. 

Tweedehandse motorfietsen

Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO: “De tweedehandsmarkt heeft er een sterke zomer opzitten met drie opeenvolgende maanden van winst ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Het tempo lag wat lager dan in het tweede kwartaal maar met stijgingen van respectievelijk +9,8% (juli), +2,6% (augustus) en +12,6% (september) blijft 2025 een sterk jaar: de stijging bedraagt immers maar liefst +12,2% over de eerste negen maanden, met een totaal van 55.605 heringeschreven motorfietsen. Toch is dat een daling van  -14,6% procent ten opzichte van 2022 en zelfs van -22,4% vergeleken met 2021. Zo merk je meteen dat de motorkeuring een impact van vele duizenden inschrijvingen per jaar heeft op de tweedehandsmarkt en dat is een slechte zaak voor de motorsector. We zijn dus benieuwd wat de afschaffing van de motorkeuring in Vlaanderen zal zijn vanaf volgend jaar. In de cijfers merken we alvast dat Vlaanderen zich ondertussen niet onbetuigd laat met 59,7% van de occasie inschrijvingen maar hopelijk gaat het totale volume terug omhoog in de toekomst.”

Feedback uit de showrooms

We hebben een meteorologisch topjaar achter de rug en dat zagen we in de showrooms: veel volk – waarvan bovendien heel wat kooplustigen, en het traditionele motorseizoen dat langer loopt dan normaal. Potentiële kopers zijn goed geïnformeerd, weten wat ze willen en gaan vrij snel over tot aankoop mits de motor snel kan worden geleverd. 

Toch liggen de cijfers van nieuwe motoren wat lager dan vorig jaar en daar zijn enkele verklaringen voor: om te beginnen was 2024 een zeer goed jaar met op het einde extra inschrijvingen van Euro5-motoren. Daarnaast is er toch wat minder macro-economisch vertrouwen in de markt wat leidt tot uitstel of afstel van verkoop, en bij enkele merken waren/zijn er (soms lange) vertragingen bij de levering van nieuwe of populaire modellen. 

De tweedehandsverkopen gaan terug de goede richting uit waardoor dealers hun occasiestock kunnen afbouwen. Dat is een goede zaak maar we horen anderzijds ook klachten over de lange wachttijden voor een tweedehandskeuring wat leidt tot frustratie bij zowel dealers als klanten.  

Verder blijft het heel druk in de werkplaatsen en ook hier lijkt het seizoen zich alsmaar te verlengen. De reden is duidelijk: meer werk en een tekort aan mecaniciens waardoor de wachttijden kunnen oplopen, zeker in periodes van mooi weer. Dit alles maakt dat de druk op de motordealers steeds vergroot, eveneens omdat ze naast het operationele werk ook hun groeiende administratieve verplichtingen moeten nakomen.

Bijlage :