TCO, of Total Cost of Ownership, klinkt als een erg abstract concept. Maar in feite is het een heel nuttige en transparante aanpak om precies te bepalen hoeveel een goed of dienst je precies kost. Ook voor auto's. Deze berekening telt alle uitgaven die met een voertuig te maken hebben bij elkaar op. En we weten allemaal dat dat er veel zijn. Want de kosten van een auto blijven natuurlijk niet beperkt tot de aankoopprijs. Alle verwante of bijkomende uitgaven moeten bij elkaar opgeteld worden. TCO is de enige manier om de kosten van een auto in zijn geheel nauwkeurig te beoordelen. En dus ook de werkelijke totale kosten ervan.
Berekening van de TCO
Zoals je ziet is de goedkoopste auto (of die met de grootste korting) niet noodzakelijk de goedkoopste op de lange termijn. Zo is een auto met 20% korting niet noodzakelijk goedkoper dan een andere met 10% korting vanwege de CO2-uitstoot en de bijbehorende belasting, een lagere restwaarde op een dalende markt, of hogere onderhouds- of gebruikskosten. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de markt. Of om goed geïnformeerd te zijn alvorens te kopen.
Maar wat zijn nu precies de kosten die door de TCO worden gedekt? Wel, het gaat om de catalogusprijs, de financieringsformule (en dus de mogelijke interest, voorschotten of het uitstaande saldo), onderhoud, verzekering, brandstofkosten, belastingen, afschrijving en restwaarde, en ook de afschrijving in het geval van een bedrijf of die afgetrokken wordt (beroepsactiviteit).
En voor particulieren?
De TCO, allemaal goed en wel, maar is dit ook nuttig voor particulieren? Ja, ongetwijfeld, ook al moet je er een avond voor uittrekken om de berekeningen te maken. Ga niet alleen af op de verkoop- (of aankoopprijs) van de auto, maar neem ook de andere parameters in overweging, net zoals een vlootbeheerder. Een kleine Excel-tabel helpt je om de kosten duidelijker te zien en af te zonderen. Analyseer de aankoopprijs, de verzekeringskosten en de belastingen (er bestaan online simulators), schat je jaarkilometrage en brandstofkosten (met een gemiddelde prijs per liter brandstof; gebruik voor het verbruik de tests van de vakpers of, bij gebrek daaraan, de stadsverbruikswaarde van de officiële norm), het onderhoud en de banden die tot de uitrusting zullen behoren. Probeer op dezelfde manier de restwaarde van het voertuig na de beoogde gebruiksperiode te schatten. Nog een tip: als je denkt dat kosten belangrijker zijn dan het plezier dat je aan je voertuig wilt hebben, zoek dan het betrouwbaarheidscijfer op van de auto die je zoekt, zodat je een ruwe schatting kunt maken van mogelijke reparaties (ten gevolge van zwakke punten). Met deze aanpak kun je de totale kosten van de auto in kwestie nauwkeuriger bepalen en nagaan of hij binnen je budget past.