Of je nu particulier bent, zelfstandige of een bedrijf, je zult belasting moeten betalen op je auto. Deze belastingen zijn gekoppeld aan verschillende criteria, afhankelijk van het gewest waar je woont.
1. De belasting op inverkeersstelling (TMC in het Frans / BIV in het Nederlands)
De BIV is de belasting die je bij de aankoop moet betalen, en dat slechts één keer. In Wallonië en Brussel hangt ze af van het vermogen en de cilinderinhoud van de motor. Voor hybride auto's moet alleen rekening gehouden worden met het vermogen van de verbrandingsmotor, niet met het totale vermogen. Voor elektrische auto's is dit de minimumbelasting (61,50 euro). In Vlaanderen is de belasting gebaseerd op een wiskundige formule die rekening houdt met vermogen, CO2-uitstoot (WLTP-norm) en het type motor. Ze bedraagt 0 euro voor elektrische auto's.
2. Ecomalus
Deze belasting is alleen in Wallonië verschuldigd en wordt bij de inschrijving betaald. Ze hangt af van de CO2-waarde. Boven een bepaald niveau (146g CO2/km) moet je een bedrag betalen dat varieert van 100 tot 2.500 euro. De te gebruiken CO2-emissienorm is die welke op het inschrijvingsformulier vermeld staat.
3. Jaarlijkse belasting
Jaarlijks moet je aan het gewest waar je woont ook een verkeersbelasting betalen. In Wallonië en Brussel is deze gebaseerd op fiscale pk’s (cilinderinhoud). Elektrische auto's betalen de minimumbelasting. In Vlaanderen is het ook een formule zoals voor de BIV. Elektrische auto's zijn vrijgesteld van deze belasting.
Om je autobelastingen te berekenen, gebruik je de Tax Calculator van FEBIAC.
4. BTW
Behalve de typische autobelastingen mag je ook de BTW niet vergeten. Die bedraagt 21% voor alles wat met auto's te maken heeft (behalve aankopen tussen particulieren). Zelfstandigen en bedrijven kunnen de BTW aftrekken op basis van deze formule [120% - (0,5% x brandstofcoëfficiënt x CO2/km)]. Er zijn echter grenzen: deze aftrek mag niet minder dan 40% bedragen en niet meer dan 100%. Je boekhouder kan je helpen om dit aftrekpercentage te achterhalen. De te gebruiken CO2-norm is de gunstigste voor de belastingbetaler als het voertuig gehomologeerd is in NEDC en WLTP. Zoniet moet je de unieke CO2-emissienorm gebruiken die op het gelijkvormigheidsattest van je auto vermeld staat.