BEV's blijven de beste optie

Hieronder volgen de belangrijkste elementen van het fiscaal regime, inclusief dat voor hybrides, dat wel nog besproken en gestemd moet worden in de Kamer (en dat op 1 juli 2025 zou ingaan):

1) De aftrek van elektrische wagens (BEV), beslist door de vorige regering, blijft ongewijzigd. BEV's blijven fiscaal gezien de beste optie voor bedrijfswagens.

2) Benzine- en dieselwagens en zelfopladende hybrides (HEV) zullen niet langer aftrekbaar zijn indien besteld vanaf 1 januari 2026. 

3) De fiscale aftrek van plug-in hybrides (PHEV's) wordt tijdelijk verlengd tot het einde van het decennium, maar blijft lager dan die van BEV's. De aftrekbaarheid van brandstofkosten voor PHEV's blijft beperkt tot 50% en daalt tot 0% vanaf 2027 voor nieuwe bestellingen, terwijl hun elektriciteitskosten identiek aftrekbaar worden als BEV's. Dit moet PHEV-gebruikers aanzetten om zoveel mogelijk elektrisch te rijden.

Deze laatste beslissing wordt gemotiveerd door volgende factoren:

a) In België rijden momenteel bijna 400.000 bedrijfswagens van meer dan 6 jaar oud rond. Voor hun gebruikers lijkt een BEV momenteel geen optie, anders zouden ze de overstap naar een BEV waarschijnlijk al gemaakt hebben.

b) De nieuwe automarkt in het eerste kwartaal 2025 toont aan dat in het Waals en Brussels Gewest bijna 60% van de professionals nog steeds kiest voor een benzine- of dieselwagen, ondanks het feit dat de fiscaliteit voordeliger is voor BEV en almaar nadeliger wordt voor wagens met verbrandingsmotor in de komende maanden en jaren.

c) Voor KMO's en zelfstandigen kan de tussentijdse oplossing van de PHEV een goede optie zijn. De beslissing om de PHEV-aftrek te verlengen, kan voor deze gebruikers een belangrijke opstap bieden naar elektrische mobiliteit.

FEBIAC is vooral tevreden dat de federale regering op amper 40 dagen tijd duidelijkheid heeft gebracht in dit dossier en hoopt dat de bedrijfswagenmarkt voor de rest van het jaar 2025 weer op gang kan komen.

Update - 18 april

Hieronder vindt u een overzicht in tabelvorm van de fiscale aftrek van bedrijfswagens per aandrijftype tot 2031 in functie van de besteldatum en de aard van de kosten van het voertuig, en dat uiteraard ook rekening houdt en in lijn is met de beslissingen van de federale regering van vorige week vrijdag. 

We benadrukken dat het ontwerp van programmawet waarin de fiscale wijzigingen rond hybrides zijn opgenomen, nog moet behandeld en gestemd worden in de bevoegde commissies en plenaire zitting van de Kamer (goedkeuring voorzien eind mei - juni 2025).

Interessant?