Het digitale is al enige jaren gemeengoed en de digitale ervaring gaat steeds meer richting online aankopen. Voor muziek kwamen er streamingplatformen, en of het nu gaat om een boek, een parfum of wijn, steeds meer merken doen aan online verkoop. De gezondheidscrisis heeft de gewoontes in de sterk getroffen sectoren aan het wankelen gebracht en ook de autofabrikanten zijn meegestapt in die (r)evolutie.
Een bescheiden begin
Ook al gebeurde het zoeken naar informatie al ruim via websites, toch bracht de aankoop van een nieuwe wagen je meestal naar het Autosalon of naar een concessiehouder. Tesla was de uitzondering met zijn onlineshop. Maar de lockdown heeft de concurrenten ertoe aangezet om hun e-commerce te ontwikkelen en Polestar is snel in beweging gekomen. Maar het aanzienlijke budget, het verlangen om de auto fysiek te ontdekken en uit te proberen, zijn allemaal hindernissen die de virtuele aankopen afremmen. De ontwikkeling ervan heeft nog een hele weg af te leggen, maar het is dus perfect mogelijk om online een auto te kopen zonder je huis te verlaten.
Voordelen
- tijdswinst: je ontdekt het volledige aanbod van aan je computer
- gemak: de klok rond toegang tot informatie
- vergelijken: je configureert zoveel mogelijkheden als je wilt, alleen of met het gezin
- budget: je krijgt meteen prijsoffertes en financieringsoplossingen
Nadelen
- aanbod: nog niet alle merken en modellen zijn online beschikbaar
- testrit: soms kan je dit inplannen, maar het blijft moeilijk
- contact: je kunt kijken maar niet aanraken, je berekent maar onderhandelt niet
Een nieuwe auto kopen doe je weloverwogen en het advies van een professional is zeker een toegevoegde waarde. Aarzel dus niet om er ook digitaal gebruik van te maken via de chatfuncties van de merken of via een videocall. Raadpleeg de officiële websites van de merken om oplichting te voorkomen. Net als bij elke online aankoop heb je het recht op herroeping. Veel surfplezier!