Nieuwe technologieën creëren vaak vragen en zorgen. De elektrische auto ontsnapt niet aan dit fenomeen, hoewel elektriciteit en batterijen helemaal geen recente uitvinding zijn. Je hebt veel vragen en dat is terecht. Om je te informeren en gerust te stellen, is het advies van een specialist dus welkom. Het interview met Didier Berruyer, Business Manager bij ZEborne, zal erg verhelderend zijn. Dit bedrijf is gespecialiseerd in de installatie van laadpalen.
Is het riskant om je elektrische auto dagelijks thuis op te laden via een stopcontact?
"Technisch gezien werkt het. Maar ons onderzoeksbureau raadt dit niet aan. Een klassiek stopcontact van 220 V is niet geschikt om dagelijks een elektrisch voertuig op te laden, om drie redenen:
1. Er is inderdaad een risico op oververhitting en dus brand
2. Het opladen van een volledig elektrisch voertuig via een klassiek stopcontact duurt zeer lang
3. Er is geen softwarecommunicatiedienst.
Wij adviseren de plaatsing van een laadpaal met een aparte leiding in de elektriciteitskast, elektrische beveiligingen en geïntegreerde softwaretoezichtdiensten.
Maar als je bijvoorbeeld de mogelijkheid hebt om de laadpalen op je werk te gebruiken en je je auto af en toe thuis oplaadt, dan is het wel een oplossing om te overwegen."
Zal een laadpaal een impact hebben op mijn dagelijkse elektriciteitsgebruik?
"De enige impact is financieel, aangezien je verbruik van kWh/maand zal stijgen. Het verbruik voor het opladen is identificeerbaar en wordt automatisch meegedeeld via onze ZEborne-toezichtdiensten. Zo kan een werknemer bijvoorbeeld het aantal kWh die hij thuis heeft verbruikt, terugbetaald krijgen door zijn werkgever.
We kunnen een 'dynamic load balancing'-systeem installeren. Dit systeem kan de beschikbare stroom in real time identificeren en het door de laadpaal geleverde vermogen aanpassen om te voorkomen dat de zekeringen springen."
Wat moet ik doen als ik een laadpaal wil installeren?
"Om een laadpaal op een huishoudelijke installatie te plaatsen, voeren we altijd een nauwkeurige technische audit uit. Deze gegevensverzameling stelt ons in staat om de beste laadoplossing aan te bieden in functie van de bestaande elektrische voorzieningen. Elke goede elektricien kan een laadpaal installeren. Het beheer en het goede begrip van de softwarecommunicatiediensten moeten daarentegen aan een echte expert worden toevertrouwd."
En als het ooit echt vlam zou vatten?
"Als de installatie werd geplaatst conform het AREI (Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties) en werd gevalideerd door een erkende instelling, leeft ze alle veiligheidsnormen na. De kans dat dit gebeurt is zeer klein."
Nog een laatste advies?
"Het is belangrijk om een volledige begeleiding te hebben die verder gaat dan enkel de plaatsing van een laadpaal. Het is belangrijk om het gebruik van de elektrische auto goed te begrijpen:
- Hoeveel km/dag?
- Hoe vaak herlaad ik?
- Waar blijft het voertuig lang stilstaan?
- Heb ik een parkeerplaats voor mijn auto en een laadpaal?
Met zulke analyse kunnen de auto en de laadpaal worden gekozen om aan ieders gebruik te voldoen."