Passieve veiligheid werd te lang beschouwd als iets voorbehouden voor grote berlines maar is vandaag geïntegreerd in de hele autoproductie. Veiligheid is een van de hoofdbekommernissen van de fabrikanten en vandaag zien we de meest geslaagde ontwikkelingen die eruit zijn voortgekomen.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Wat is het verschil tussen actief en passief?

Actieve veiligheid bestaat uit veiligheidselementen om een verkeersongeval te vermijden. De waakzaamheid van de bestuurder blijft uiteraard uiterst belangrijk, maar soms is een ongeval onvermijdelijk. Passieve veiligheid van auto's is bedoeld om alle inzittenden te beschermen en de ernst en lichamelijke schade tot een minimum te beperken. Het is vooral gebaseerd op het vermogen van het chassis om bij een schok de energie te absorberen door te vervormen.

P - WYSIWYG - Alignment Left

De structuur

Je hebt ongetwijfeld al een crashtestvideo gezien. De motorkap krimpt samen als een accordeon. De bedoeling daarvan is dat het chassis de energie van de schok absorbeert en de impact van de botsing voor de inzittenden beperkt en het interieur zo veel mogelijk beschermt. De deuren en het dak zijn verstevigd met veiligheidsstangen.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Andere voorzieningen

  • Veiligheidsgordels zijn sinds 1975 verplicht voor alle inzittenden vooraan en sinds 1991 voor alle passagiers. Ze kunnen ook worden uitgerust met pyrotechnische gordelspanners die bij een botsing de inzittenden tegen de stoelen drukken en de spanning geleidelijk loslaten om de vertraging van de romp en het hoofd te begeleiden. Ze dienen om te voorkomen dat personen uit het voertuig worden gekatapulteerd.
  • Airbags beperken de kans op botsingen tussen de inzittenden en een element binnenin de auto. Je vindt ze op verschillende plaatsen terug om de verschillende lichaamsdelen te beschermen.
  • De hoofdsteunen helpen om whiplash te voorkomen.
  • De zij- en achterruiten zijn van gehard glas. De zeer sterke structuur ervan minimaliseert wegvliegende stukken in geval van breuk. De beglazing breekt in zeer kleine stukken die minder ernstige wonden kunnen veroorzaken. De voorruit en een schuif-/kanteldak zijn gemaakt van gelaagd glas om glasscherven te voorkomen.
Image
veiligheid ruiten
  • De stuurkolom bestaat vandaag uit een aantal onderdelen zodat deze de bestuurder nooit kan verwonden bij een frontale schok.
  • De veiligheidsbeugel bij cabrio's zorgt voor de bescherming als de auto over de kop gaat.
P - WYSIWYG - Alignment Left

Er rolt vandaag geen enkel voertuig, groot of klein, uit de fabriek zonder deze veiligheidsvoorzieningen. Welk budget je ook hebt voor je auto, je beschikt steeds over deze essentiële elementen. De auto-industrie zal nooit besparingen doen die je leven in gevaar brengen.

P - WYSIWYG - Alignment Left
Interessant?