De Event Data Recorder wordt door sommigen beschouwd als een zwarte doos, vergelijkbaar met die in de cockpit van vliegtuigen. Toch zijn er wel degelijk heel wat verschillen tussen de EDR van een auto en de zwarte doos zoals die in de luchtvaart bekend is. Wij leggen het u even uit, stap voor stap!
Wat is de event data recorder?
De Event Data Recorder wordt gebruikt om de rijomstandigheden van een voertuig te registreren en op te slaan in geval van een ongeval. Uiterlijk lijkt deze op een kleine harde schijf van een computer die in het interieur van het voertuig geplaatst wordt, onder de stoel of onder de middenconsole.
Is dit een nieuwe technologie?
Nee, de Event Data Recorder bestaat al meer dan 10 jaar in de Verenigde Staten. Hij is ook nu al aanwezig in veel voertuigen, nog zelfs vóór de Europese verplichting. Als u een recente auto heeft, is het zeer waarschijnlijk dat uw voertuig er al mee uitgerust is.
Welke gegevens worden geregistreerd?
In geval van een aanrijding registreert de Event Data Recorder de gegevens van de laatste 30 seconden vóór de impact en de eerste 10 seconden erna. De geregistreerde gegevens omvatten de rijsnelheid, de remkracht, het uitklappen van de airbag, de status van het veiligheidssysteem, de pedaaldruk en de stuurwielhoek.
Welke gegevens worden niet geregistreerd?
In tegenstelling tot een zwarte doos in een vliegtuig, registreert de Event Data Recorder geen gesprekken in de passagiersruimte. Het merk van het voertuig en het chassisnummer worden ook niet geregistreerd. Het registreert niet de plaats en de positie van het voertuig, en ook niet de datum en het uur van de verplaatsing.
Betekent de Event Data Recorder een risico voor de privacy?
Nee, de door de EDR geregistreerde gegevens zijn geanonimiseerd en worden niet als reisgeschiedenis bewaard. Bovendien is de EDR niet in staat gegevens in “real time” door te sturen.
Wie krijgt toegang tot de gegevens in de Event Data Recorder?
Alleen de gerechtelijke autoriteiten kunnen toegang tot de door de EDR geregistreerde gegevens vragen. Deze gegevens zullen uitsluitend worden gebruikt voor de analyse van verkeersongevallen en zullen in geen enkel geval worden doorgegeven aan verzekeringsmaatschappijen of marketingbedrijven.