Situatieschets

  • De verkoop van elektrische wagens vertraagt in Europa. Een fenomeen dat versneld wordt door het verdwijnen van de aankoopstimulansen in veel landen.
  • Op het niveau van de lidstaten is België een zeer goede leerling onder de Europese spelers. Ons land zit al op schema met de CO2-doelstellingen die Europa heeft vastgelegd.
  • Na 2 maanden, in 2025, bestaat 33% van de nieuwe automarkt in België uit 100% elektrische wagens, voornamelijk dankzij bedrijfswagens.
  • In Europa daarentegen bedraagt het marktaandeel van 100% elektrische wagens 14% in 2024.

Hoe kunnen we deze beslissing verklaren?

1/ Op Europees niveau zien we dat met het verdwijnen van de aankooppremies, particuliere klanten nog niet helemaal overtuigd lijken om voor een elektrische auto te kiezen;

2/ Wat de oplaadinfrastructuur betreft, zijn er nog steeds ‘woestijnen’ in verschillende delen van Europa. Deze situatie zal binnen 2 tot 3 jaar verbeteren. Het ecosysteem rond elektromobiliteit moet hand in hand gaan met het autoproduct. In België daarentegen is de oplaadinfrastructuur redelijk goed ontwikkeld (vooral in Vlaanderen), en dit wordt weerspiegeld in de verkoop van elektrische auto's, vooral aan zakelijke klanten;

3/ Er zijn momenteel 370 batterij-elektrische voertuigmodellen op de Europese markt, waarvan er 16 minder dan €30.000 kosten. Het valt niet te ontkennen dat de auto-industrie haar steentje heeft bijgedragen;

4/ Particuliere klanten moeten nu overtuigd worden door :

a/ stimulansen om de aankoop van een elektrisch voertuig te financieren (PPI-aftrek, groene leningen met lage rente, verlaagde btw zoals in Noorwegen, enz.)

en

b/ door mensen gerust te stellen en het gebruik van elektrische voertuigen te vergemakkelijken. Enkele maatregelen die het gebruik van elektrische auto's door particulieren zouden kunnen vergemakkelijken, zijn: gratis parkeren op straat, de mogelijkheid om busbanen te gebruiken buiten de spitsuren, een garantie op de levensduur van de batterij, enz.
 

Is dit goed nieuws voor de auto-industrie?

Als de oorspronkelijk door Europa vastgestelde deadline van 2025 niet wordt aangepast, zouden fabrikanten boetes moeten betalen die worden geschat op ongeveer €16 miljard voor de hele sector.

Zelfs als de boetes pas na 2025 verschuldigd zouden zijn, zouden bedrijven nog steeds financiële schikkingen moeten treffen, wat betekent dat dit geld niet op een nuttige manier kan worden geherinvesteerd in werkgelegenheid en onderzoek en ontwikkeling op Europese bodem.

Het is ook belangrijk om erop te wijzen dat de oorspronkelijke decarbonisatiedoelstellingen, d.w.z. het exclusief op de markt brengen van nulemissieauto's vanaf 2035, ongewijzigd blijven. Toch zou de Europese Commissie tegen eind 2025 de “herzieningsclausule” kunnen voorbereiden voor de 100% elektrische verkoopdoelstelling voor de auto-industrie, die gepland staat voor 2035.

Interessant?