De eerste helft van 2023 werd positief afgesloten voor de belangrijkste voertuigenmarkten die deel uitmaken van het rijdende Belgische voertuigenpark. Personenwagens, gemotoriseerde tweewielers en lichte en zware bedrijfsvoertuigen boekten allemaal betere resultaten dan in de eerste jaarhelft van 2022. Sterker nog, gemotoriseerde tweewielers en zware bedrijfsvoertuigen van meer dan 16 ton hebben betere resultaten behaald dan het marktgemiddelde sinds 2014. De nieuwe automarkt zet haar elektrificatietocht in galop verder, met gemiddelde emissies van nieuwe auto's op een historisch laag niveau.

Sinds augustus 2022 zijn de maandelijkse inschrijvingen van nieuwe auto's in België zonder onderbreking licht gestegen. Deze verbeteringen zijn in lijn met de opleving van de productie en leveringen van eerdere bestellingen. In juni versnelde deze groei sterk, waardoor het de 5e beste junimaand sinds 2010 werd.

Image
nl1l

 

Met 264.475 nieuwe auto's ingeschreven tussen 1 januari en 30 juni, was de eerste helft van 2023 beter dan de periode van 2020 tot 2022, maar nog steeds ruim 11.000 eenheden (-4,1%) onder het marktgemiddelde gemeten sinds 2014.
Tijdens deze eerste helft van het jaar werden 176.321 nieuwe auto's ingeschreven door professionele klanten, tegenover 88.154 door particuliere klanten. Concreet betekent dit dat exact 2 op elke 3 inschrijvingen van nieuwe auto's (66,6%) werden gedaan door professionele klanten, terwijl particuliere klanten nu slechts een derde van de markt voor nieuwe auto's voor hun rekening nemen.

Image
nl2l

Gunstig beïnvloed door wijzigingen in de belasting op bedrijfswagens vanaf 1 juli 2023, winnen de inschrijvingen van nieuwe auto's met hybride motoren gestaag terrein ten koste van de klassieke motoren. Na benzinemotoren, goed voor 45,8% van de markt (-3,1% vergeleken met 2022), komen hybrides (PHEV & HEV) op de tweede plaats met een marktaandeel van 26,8% (+3,1%). De dieselmotor blijft marktaandeel verliezen en staat nu op 10,1% (-6,3%), terwijl de elektrische motor (BEV) met een vergelijkbaar percentage net vooruitgang boekt, met een marktaandeel van 16,5% (+6,2%).
Er moet echter worden opgemerkt dat (bedrijfs)wagens met een PHEV-motor, alsook meerdere HEV-modellen, ook na 1 juli aantrekkelijk zouden moeten blijven, na een wijziging in extremis in de berekening van de CO2-bijdrage voor bedrijfswagens , die uiteindelijk minder nadelig uitvalt voor wagens met een lage CO2-uitstoot.

Tot slot stijgen de inschrijvingen van geëlektrificeerde en via een stekker oplaadbare wagens in dezelfde mate: +9,3% in beide gevallen.

Image
nl3lb

Particulieren blijven gehecht aan benzine

De particuliere automarkt (een derde van de totale markt) blijft overwegend bestaan uit benzinemotoren, die op zich al bijna 70% van het marktaandeel onder particuliere klanten voor hun rekening nemen.
Zelfopladende hybrides (HEV) zijn nu de op één na populairste motorisatie onder particuliere klanten, vóór diesels en 100% elektrische voertuigen (BEV).
Een steeds evenwichtigere professionele markt
Alle geëlektrificeerde aandrijflijnen zijn samen goed voor 53,5% van de professionele markt (die maakt twee derde van de totale markt uit), waarbij plug-in hybrides (PHEV) overheersen. Beschouwt men alle aandrijflijnen afzonderlijk, dan blijft benzine met een marktaandeel van 34,6% ook bij professionele klanten nog steeds de voorkeur genieten.

Image
nl4l

Terwijl professionele klanten massaal overstappen op motoren die (gedeeltelijk) kunnen worden opgeladen via een stopcontact (PHEV en BEV) en die inmiddels meer dan 90% van de klanten uitmaken, is de situatie anders voor particuliere klanten, die op het gebied van elektromobiliteit de voorkeur blijven geven aan HEV-motoren (full hybride) die zichzelf opladen.

Gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto's keldert

Als neveneffect van een markt die grotendeels gedomineerd wordt door professionele klanten die steeds meer de voorkeur geven aan elektrische en hybride aandrijflijnen, staat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens die op de Belgische markt worden ingeschreven, nu op een historisch dieptepunt: 90g/km. Dit is een daling van 14,3% ten opzichte van 2022. Deze daling was vooropgesteld sinds 2010, toen de typegoedkeuringstest voor nieuwe auto's nog minder streng was dan vandaag, en bedraagt nu -33,2%.

Image
nl5l

Wat de merken betreft, was BMW het populairst in heel België en in Vlaanderen, terwijl het merk Dacia, met drie verschillende modellen in de gewestelijke Top 5, de voorkeur genoot van Waalse automobilisten. In het Brussels Gewest registreerde Peugeot de meeste nieuwe auto's in de eerste helft van het jaar.

Wat modellen betreft, was de Volvo XC40 de meest ingeschreven wagen in heel België, alsook in Vlaanderen en Brussel, terwijl in Wallonië de Dacia Sandero de meest ingeschreven wagen was in de eerste helft van het jaar.

Image
nl6l
Image
nl7l